ZIDANE NON-FACTURÉ – ARTIST BOOK

ARTIST BOOK

zidane romaric tisserand

zidane romaric tisserand

(English Version below)

“Non-facturé”  fait référence à la mention autocollante apposée par le laborantin sur les photos floues lors de leur développement. Ces autocollants informaient le client que l’image n’allait pas être facturé. Ces images qui s’émancipaient des caractèristiques intrinséques de la photographie réussie, nette, usinée, étaient ainsi déclarées inaptes à être vendues.

Avec le temps et la disparition progressive du processus argentique au profit de l’image numérique, cette stigmatisation mécanique est devenue une signature,  une reconnaissance administrative d’inaptitude de ces images à être vues, transformant ces photographies délaissées en objets désirables.

Réalisée avec un appareil grand public, cette série rassemble des clichés sportifs de différents matchs de championnat de France de football entre 1993-94.

Toujours entre deux actions, trop floutées pour sublimer l’effort ou le dépassement de soi attachés à la photographie sportive, elles n’apportent seulement que la preuve de l’existence de ces moments sans but : passes, dribbles, chutes, fautes, contestation à l’arbitre.

Ces image sont sans ambition. Ici le football n’est rien d’autre qu’un ballon de 48 à 52 cm de diamètre où 22 personnes doivent inscrire des buts en faisant passer le ballon derrière les lignes blanches. Le score n’existe pas et la violence du spectacle semble anéantie. Ces gladatieurs blancs que sont Zidane, Lizarazu,  Dugarry sont figés comme un peuple de marbre.

63 plates
10×15 cm each
1993-1994

 

( English Version )

The “Not charged” sticker french lab assistants stick on blurred photos during printing tells the client that the picture will not be billed, that the image has emancipated itself from the intrinsic characteristics of the successful photograph – in focus, manufactured – and been labelled as unfit, unsuitable for sale.

With time and as silver-based emulsion processes have been gradually superseded by digital photography, this mechanical stigmatisation has become a kind of signature, an administrative acknowledgement that these discarded photographs are unsuitable for viewing, transforming them into desirable objects.

These pictures of French First Division football matches were taken with an ordinary amateur camera in1993-94. Forever frozen between two movements and too blurred to sublimate effort or the surpassing of oneself intrinsic in sports photos, all they do is prove the existence of these aimless moments: passes, dribbles, falls, fouls, arguments with the referee.

Images devoid of ambition, in which football is reduced to what it is, merely game in which 22 people must score goals by sending a 48 to 52 cm-diameter ball over a line between two posts.  Images in which the score no longer exists, and the violence of the spectacle seems to have been wiped out, transfixing its white gladiators – Zidane, Lizarazu, Dugarry – into marble figures.

 

About Icaarlamarck

Romaric Tisserand is a visual and performance artist. His work is focused on new perspectives and practices in photography and contemporary culture, developing online exhibition like 3360 MoMO from M to O (1120times.com) or AAnonymes, the search of the deliberated accident (2005-2009) and new media supports. He has supported and coordinated a series of non-western and emerging artists, as well established artists: from Lise Sarfati’s in Roma at the Villa Medicis to Samuel Fosso’s monographic show at Rencontres d’Arles. He is creating a plumber shop gallery, MoMO Galerie, since 2010. Since, he is involved in artistic direction and production partnership with the studio and magazine Momologue.